Bevlogen en betrokken medewerkers

Bekijk jaarverslag 2024

Bevlogen en betrokken medewerkers

Ons werk is mensenwerk

Heembouw creëert plekken waar mensen willen zijn. Dat kan alleen als Heembouw zelf een plek is waar medewerkers willen zijn. Door een veilige, inclusieve werkomgeving te bieden, waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen en waar o.a. de focus ligt op een goede werk-privé balans, creëert Heembouw bevlogen en betrokken medewerkers, die uiteindelijk leiden tot betere prestaties. Heembouw levert mensenwerk.

Hoe beter de prestaties van de medewerkers binnen Heembouw, des te beter de prestaties van Heembouw als organisatie. Dit biedt zowel kansen als risico’s. Kansen zijn onder andere een hoge klanttevredenheid en - loyaliteit en een sterke reputatie. Dit uit zich onder andere in een hoog gemiddeld klantcijfer, een laag verloopcijfer (7,69%) en een laag ziekteverzuim (2,96%), waardoor Heembouw de gewenste continuïteit kan bieden. Mede hierdoor mitigeren wij tevens de mogelijke risico’s, zoals potentiële reputatieschade door toedoen van medewerkers. Deze hebben zich afgelopen jaar dan ook niet bij Heembouw voorgedaan.

Hoogste klantwaarde

Heembouw gaat voor een 10. We leggen de lat hoog en willen het steeds beter doen. Voor de hoogste klantwaarde én de ontwikkeling van onszelf en elkaar. Dat zie je niet alleen terug in de diverse initiatieven en activiteiten, die gericht zijn op de ontwikkeling, vitaliteit, bevlogen- en betrokkenheid van onze medewerkers. Dit zie je ook terug in de professionele werkomgeving, waar Heembouw dagelijks naar streeft. Professioneel in de zin van o.a. de kwaliteit, die in de aanpak van onze projecten wordt nagestreefd en geleverd, maar ook in de hoge veiligheidsstandaard die wordt gehanteerd. Dit heeft niet alleen invloed op de eigen medewerkers in loondienst, maar ook op de externe partijen, die werkzaam zijn voor Heembouw. Zij profiteren van de toegang tot deze professionele werkomgeving, waarin zij met ervaren professionals kunnen werken waardoor ook zij zich verder kunnen ontwikkelen. Dit draagt bij aan het werkgeluk van alle medewerkers werkzaam bij en voor Heembouw, wat bijdraagt aan het realiseren van een hoge klantwaarde. 

We zijn ook zelf een plek waar mensen willen zijn

Met ons jaarlijkse medewerkersonderzoek meten we hoe het gaat met onze mensen, wat er goed gaat binnen Heembouw en wat er beter kan. We zijn ons er wel van bewust, dat het inspanning en aandacht blijft vragen om een omgeving te creëren, waar iedereen op zijn plek is en tot zijn recht komt. De wereld verandert, wij veranderen en daar moeten we ons voortdurend van bewust zijn. 

Binnen Heembouw zetten we ons in voor een werkomgeving, waar iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn. Hierin is nadrukkelijk geen ruimte voor discriminatie, pesten of intimidatie en zien we het belang van gelijke kansen, waar diversiteit wordt gekoesterd en inclusie wordt bevorderd. Vanuit nieuwsgierigheid naar elkaar, willen we de bewustwording van zichtbare en minder zichtbare diversiteit vergroten, gelijke kansen stimuleren en bovenal inclusie bevorderen. Verschillende perspectieven, ervaringen en achtergronden dragen bij aan onze innovatieve kracht en vermogen om onderscheidend te zijn naar onze klanten.  

Onze cultuur is hierin doorslaggevend; wij willen een inclusieve cultuur, met de overtuiging dat verschillen -op wat voor gebied dan ook- juist extra kunnen bijdragen aan het grotere geheel. Een diverse club mensen, een afspiegeling van de maatschappij en onze klanten.  

Diversiteit en inclusie

We streven er actief naar om gelijke kansen te bieden in ons gehele personeelsbeleid en alle processen, zoals ons wervings- en promotieproces, waarin elke medewerker de kans heeft zich te ontwikkelen, ongeacht de achtergrond. Hiermee voldoen we eveneens aan de Nederlandse wet- en regelgeving en hanteren we het principe dat we niet discrimineren op het gebied van ras en etnische afkomst, huidskleur, gender, seksuele geaardheid, genderidentiteit, beperking, leeftijd, religie, politieke overtuiging, nationale afkomst of sociale afkomst, of andere vormen van discriminatie.  

We vinden dit mede terug in de Heembouw Bedrijfscode, waarin expliciet staat beschreven dat we geen ongewenste omgangsvormen zoals o.a. pesten en racistisch gedrag tolereren. Tot slot hebben we expliciet opgenomen dat we de Gedragscode van Koninklijke Bouwend Nederland volgen. Medewerkers kunnen ongewenst gedrag, zoals discriminatie, vertrouwelijk melden via ons meldsysteem bij een interne of externe vertrouwenspersoon. 

Doelstellingen

Wij hebben de volgende doelstellingen op gebied van diversiteit en inclusie:

  • Een inclusieve cultuur, waarin iedereen zichzelf kan zijn, zich kan uitspreken en er geen ongewenst gedrag plaatsvindt (dit maken we o.a. periodiek meetbaar door ons medewerkersonderzoek). 

  • Bevorderen van diversiteit met focus op doelgroepen, waar we op dit moment een nog betere representatie van de samenleving kunnen zijn. Doelgroepen op dit moment zijn; vrouwen, mensen met afstand tot arbeidsmarkt (door handicap, achtergrond, vluchteling, etc.) en mensen met een bi-culturele achtergrond. 

  • Meetbaar doel op gebied van verhouding man/vrouw in (sub)top van organisatie. 

Dit uit zich onder andere in de volgende KPI’s:

  • minimaal 33% van ons Directieteam is vrouw en minimaal 33% man. In 2024 is de verhouding 33% (4) vrouw en 67% (8) man.  

  • minimaal 33% van onze RvC is vrouw en minimaal 33% man. In 2024 is de verhouding 25% vrouw (1) en 75% man (3).

  • minimaal 33% van onze MT”s* is  vrouw en minimaal 33% man. In 2024 is de verhouding 25% vrouw (6) en 75% man (18).

Daarnaast zijn wij aangesloten bij het Nederlandse Charter Diversiteit en delen wij jaarlijks onze cijfers hieromtrent met de SER, conform de wet “ingroeiquotum en streefcijfers”.  

Tot slot de verdeling van bovenstaande hoger management in leeftijdscategorieën:  

Verdeling hoger management
in leeftijdscategorieën

Jonger dan 30

30-50

Ouder dan 50

Directieteam

0

5 (42%)

7 (58%)

Managementteam

0

18 (75%)

6 (25%)

*Definitie van ons managementteam is alle directeuren/managers en hoofden die zitting hebben in de managementteams van de verschillende klantgroepen.