Bestuursverslag 2024
Samen zijn we Heembouw, samen maken we Heembouw
In het jaar waarin we ons 85-jarig jubileum vierden, hebben we weer goede stappen gezet in de realisatie van ons strategisch plan. Ondertussen blijft het uitgangspunt in dit plan overeind: Verandering is de enige constante. Het blijven turbulente tijden, en ook de dynamiek in de markt blijft. Onder andere trage en veeleisende procedures, netcongestie en stikstofproblematiek stellen ons voor de nodige uitdagingen. Beleggers maken om uiteenlopende redenen pas op de plaats en projecten schuiven door.
Onze omzet is uitgekomen op 197 miljoen, bij een rendement van 2,5%. Voor Heembouw begrippen een mager resultaat. Daar hebben we ons niet bij neergelegd. Met een herijking van de marktstrategie voor de korte en lange termijn, zijn we erin geslaagd de nieuwe werkelijkheid het hoofd te bieden. En zien we in de goed gevulde orderportefeuille voor 2025 en de jaren erna, daar reeds de positieve effecten van. We zijn trots op de veerkracht en de hoge betrokkenheid van onze mensen om alle uitdagingen te pareren.
De inzet en betrokkenheid bij onze klanten blijven ondertussen “gewoon” van een uitzonderlijk hoog niveau. We zijn trots op een gemiddeld klantcijfer van 8,8 en een NPS van +83. De gebruikerstevredenheid kwam uit op een mooie 8,2. Ook de medewerkersbetrokken en -bevlogenheid is en blijft hoog met een score van 8,2.
Cultuurjaar en 85 jarig bestaan
Elke twee jaar besteden we extra aandacht aan onze sterke bedrijfscultuur. Deze keer viel het cultuurjaar samen met ons 85-jarig bestaan. Het feest dat we begin september organiseerden voor alle medewerkers en hun partners, was een geslaagde viering van onze verbindende cultuur én onze gezamenlijke historie.
“Samen zijn we Heembouw, samen maken we Heembouw”“ is het thema van ons strategisch plan. We zijn met elkaar tot veel in staat en zien de kansen die er, ook in deze dynamische markt, zeker zijn. Hierbij maken we gebruik van onze kracht als ontwerpende bouwer en de inbreng van onze strategische partners. Daar komen innovatieve oplossingen uit voort, zoals voor het brede probleem van de netcongestie. Voor verschillende projecten van bedrijfsruimten is, samen met partners én klanten, volop doorgedacht en geanticipeerd op de disbalans tussen de behoefte aan elektriciteit en de netwerkcapaciteit. Dit heeft onder andere geresulteerd in het eerste nul-op-de-meter bedrijventerrein in Tiel. In de whitepaper Netcongestie delen we onze ervaringen, inzichten en oplossingen.
Investeren in de toekomst
Daarnaast blijven we investeren in onze toekomst. Parametrisch ontwerpen wordt steeds meer integraal onderdeel van onze ontwerpprocessen, en we experimenteren met AI ter ondersteuning van onze creativiteit, productiviteit en bedrijfsvoering. We zetten volop in op technologische ontwikkelingen en data, om meer toegevoegde waarde voor onze klanten te creëren en onze processen verder te verbeteren.
Daar draagt onze lean werkwijze ook aan bij. Afgelopen jaar is lean weer stevig in onze manier van werken verankerd met een opleidingsprogramma voor alle collega’s en de implementatie van een netwerk van interne leancoaches en -sponsoren.
Positieve impact
Alle terugtrekkende bewegingen door de (geo-)politiek ten spijt, blijft de intrinsieke motivatie om als Heembouw een positieve impact te maken, onverminderd hoog. Naast onze inzet op de strategische doelstellingen op het gebied van milieu en omgeving, besteedden we in 2024 extra aandacht aan biobased ontwerpen en bouwen. We organiseerden een druk bezochte biobased day, om de kennis over dit onderwerp verder te vergroten. De tweede editie van de Ruud van Berkel Award draaide ook om dit thema. Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, werd Seawood Materials de winnaar van onze jaarlijkse stimuleringsprijs voor jong talent, voor hun innovatieve, zelfbindende plaatmaterialen, gemaakt van zeewier en tomatenstengels. Deze hebben hun weg richting onze projecten al gevonden.