Menselijk kapitaal

Bekijk jaarverslag 2022

Menselijk kapitaal

Een plek creëren waar onze eigen mensen graag zijn

Wij blijven ons continu ontwikkelen om een aantrekkelijke, inspirerende en veilige plek te creëren voor alle Heembouwers. Daarom zijn we ontzettend blij dat we in 2022 zijn uitgeroepen tot Beste Werkgever van de Bouw en Infra sector. Dat maakte Effectory in maart bekend op basis van een grootschalig onderzoek naar goed werkgeverschap. We zijn heel trots dat we in aansluiting op het beste werkgeverschap van Nederland in 2021, wederom deze erkenning hebben gekregen.

Ieder jaar doen we een uitgebreid medewerkersonderzoek waarin we op diverse thema’s input willen verzamelen van alle collega’s. Dit doen we jaarlijks, zodat we een goed beeld krijgen van wat onze mensen bezighoudt. Op subthema’s zetten we daarnaast gedurende het jaar aparte vragenlijsten in als het voor een thema relevant is om daar apart op in te zoomen. In 2022 hebben we bijvoorbeeld een onderzoek gedaan ten aanzien van de ervaringen over ‘het nieuwe (samen)werken’.

Mooie uitkomsten medewerkersonderzoek

In 2022 hebben we op bevlogenheid een 8,1 gescoord en op betrokkenheid een 8,9. Betrokkenheid en bevlogenheid zijn voor ons belangrijk, omdat dit iets zegt over hoe goed mensen op hun plek zitten bij Heembouw. Kort gezegd gaat betrokkenheid over de verbinding die je met de organisatie ervaart en bevlogenheid gaat over de energie en plezier in je werk. Ook wel het ‘I love my company’ en ‘I love my job’ effect genoemd.

De titel ‘Beste Werkgever’(door Effectory World-Class Workplace genoemd) wordt toegekend aan de organisatie die op werkgeverschap en employee Net Promoter Score (eNPS) het beste scoort. Heembouw scoort met 8,4 voor werkgeverschap en een eNPS score van 64,8 ruim boven de benchmark. Met deze scores zijn we dus, met trots, Beste Werkgever van de Bouw & Infra sector geworden.

Op m’n Plek

Om zo veel mogelijk mensen in onze doelgroep te laten zien wie wij zijn, hebben we onze campagne ‘Op m’n Plek’ verder doorgezet in 2022. Dit heeft weer geleid tot mooie verhalen en video’s van een aantal collega’s. De titel van de campagne verwijst naar de visie van Heembouw. Om plekken te creëren voor onze klanten, moeten we ook zelf een plek zijn, waar mensen graag zijn. Hiermee laten we zien hoe collega’s op hun plek zitten bij ons en geeft het de (mogelijke) sollicitant een inkijkje in de werksfeer, mensen en mogelijkheden. Met echte en authentieke verhalen.

Hiernaast doen we uiteraard meer om nieuwe collega’s te werven. We plaatsen (online) advertenties en via social media (met name Linkedin) komen we in gesprek met mogelijke kandidaten. Een belangrijke bron is via onze eigen collega’s. Zij weten als geen ander wie er wel of niet bij ons past. In 2022 hebben we ook een nieuw initiatief ontwikkeld: de mogelijkheid om vrijblijvend een kopje koffie met ons te komen drinken. Wanneer je geïnteresseerd bent als kandidaat, kan je contact met ons zoeken om een kopje koffie te komen drinken (fysiek op kantoor of virtueel via MSteams). Dit hebben zo’n 100 mensen aangevraagd.

Alle inspanningen tezamen hebben dit jaar geleid tot 47 nieuwe collega’s in dienst van Heembouw. Daarnaast werken we samen met een aantal recruitmentpartners, waarbij ook nog aantal mensen is gestart in een ‘deta-vast’ constructie. Dat betekent dat deze collega’s, indien het bevalt aan beide kanten, na een detacheringsperiode bij de recruitmentpartner, bij ons in dienst komen.

Groep nieuwe collega’s bij start introductieprogramma